ابعاد استخر پرورش ماهی قزل آلا توسط شرکت اینتکس در انواع متفاوتی تولید شده اند که هر کدام دارای طراحی های بدنه خاصی با توجه به نوع کاربری دارند. استخر های پرورش ماهی قزل آلا تولید شده توسط شرکت اینتکس بوده که در انواع فریمی ، گرد ، ایزی ست ، اوال فریم و فایبرگلاس تولید شده اند که هر کدام از این مدل ها دارای ابعاد متفاوتی می باشند. این استخر ها نه تنها برای پرورش ماهی قزل آلا بلکه برای پرورش انواع ماهی های دیگر نیز به کار برده می شوند. در این مقاله قصد داریم تا اشاره مختصری به ابعاد مختلف استخر های پیش ساخته پرورش ماهی کنیم. برای این کار از بزرگترین استخر های پیش ساخته آغاز می کنیم.

 

استخر های پیش ساخته مستطیلی فریمی بزرگ بزرگترین و بهترین استخر های پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا بوده که در 4 سایز و ابعاد مختلف تولید شده اند. ابعاد این استخر ها از نوع 4 متر به عنوان کوچکترین استخر فریمی بزرگ آغاز شده و در سه سایز 5 متری ، 7 متری و 10 متری نیز تولید شده اند. همگی این استخر ها دارای ارتفاع 132 سانتی متری بوده و عمق مفید آنها 122 سانتی متر می باشد. ظرفیت آب آنها نیز از 6836 لیتر تا 54368 لیتر می باشد. این نوع استخر ها دارای کیفیت بدنه بسیار بالایی بوده و از تجهیزات کاملی برخوردار می باشند. این استخر ها می توانند به دو صورت توکار و روکار نصب و احداث شوند.

 

استخر های پیش ساخته مستطیلی فریمی برزنتی نوع دیگر استخر های پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا بوده که این دسته از آنها نیز در 4 سایز متفاوت تولید شده اند. ابعاد کوچکترین نوع این استخر ها (طول: 220 سانتی متر ، عرض: 150 سانتی متر، ارتفاع: 60 سانتی متر) بوده و بزرگترین آنها نیز برابر (طول: 260 سانتی متر ، عرض: 160 سانتی متر ، ارتفاع: 65 سانتی متر) می باشد. همچنین ارتفاع هر 4 مدل نیز نسبت به ظرفیت آب و ابعاد اصلی بدنه متفاوت می باشند. ظرفیت آب این نوع استخر های پرورش ماهی از 2000 لیتر آغاز شده و بیشترین ظرفیت نیز معادل 7127 لیتر می باشد. این نوع استخر ها بیشتر برای پرورش ماهی های کوچک غزل آلا به نسبت ابعاد خود به کار برده می شوند.

 

استخر های پیش ساخته فریمی گرد فایبرگلاس از با کیفیت ترین نوع استخر های پرورش ماهی غزل آلا بوده که دارای جنس بدنه متفاوت با سایر استخر های پیش ساخته تولید شده می باشند. این استخر ها از نرظ طراحی بدنه در دو نوع ساده و طرح چوب تولید شده اند که کوچکترین مدل آنها ابعادی برابر (قطر: 488 سانتی متر ، ارتفاع: 107 سانتی متر) و بزرگترین مدل نیز از ابعاد (قطر: 569 سانتی متر ، ارتفاع: 135 سانتی متر) بهره می برد. همچنین ظرفیت آب کوچکترین مدل 18200 لیتر و بزرگترین مدل 26500 لیتر می باشد. استخر هایی که می توانند به عنوان استخری بزرگ برای پررو ماهی های بزرگ استفاده شوند.

استخر های پیش ساخته فریمی گرد برزنتی از دیگر استخر های پیش ساخته پرورش ماهی با طراحی بدنه گرد بوده که بر خلاف مدل قبلی یعنی فایبرگلاس دارای ابعاد تولید شده بیشتری می باشد. این مسئله باعث شده تا بازه انتخاب مصرف کنندگان نیز افزایش یابد. این نوع استخر ها نیز از ابعاد (قطر: 305 سانتی متر ، ارتفاع: 76 سانتی متر) تا ابعاد (قطر: 732 سانتی متر ، ارتفاع: 132 سانتی متر) ساخته شده اند که بیشتر از مدل های بزرگ تر برای صنعت پروش ماهی غزل آلا استفاده می شود. مدل های کوچکتر نیز می توانند برای تفریحات آبی از کاربرد فراوانی برخوردار باشند. این نوع استخر های پیش ساخته اینتکس نیز قابلیت نصب توکار علاوه بر نصب رو کار را خواهند داشت.

 

استخر های پیش ساخته اوال فریم تنها استخر پیش ساخته پرورش ماهی غزل آلا بوده که ترکیبی از استخر های پیش ساخته فریمی و ایزی ست می باشد. این نوع استخر ها در دو سایز (طول: 549 سانتی متر ، عرض: 305 سانتی متر ، ارتفاع: 107 سانتی متر) و (طول: 610 سانتی متر ، عرض: 366 سانتی متر ، ارتفاع: 122 سانتی متر) تولید شده اند که تنها قابلیت احداث و راه اندازی به صورت روکار را خواهند داشت. استخر هایی که به ترتیب دارای ظرفیت آب 10920 لیتر و 16628 لیتر خواهند بود. از این استخر ها پرورش ماهی می توان هم در فضای باز و هم در فضای بسته و سر پوشیده مورد استفاده قرار داد.